Zgłoś newsa
Zgłoś błąd
Zgłoś organizację
Kontakt
mniejsza czcionka większa czcionka wersja dla niedowidzących
pps.czestochowa.pl
KALENDARZ
Zostaw 1% w Częstochowie Zgłoś swoją organizację Baza NGO Rodzina 500+ Częstochowskie Centrum Organizacji Pozarządowych Elektroniczny Generator - konkurs ofert Elektroniczny Generator - mały granat
3 sposoby na funkcjonowanie organizacji pozarządowych w rzeczywistości pandemicznej

Pandemia koronawirusa zdecydowanie dała się we znaki wszystkim organizacjom pozarządowym i postawiła je przed decyzją „Być albo nie być”. Wiele z nich śmiało odpowiedziało: „Być!”. Jakie środki i metody wykorzystuje NGO, by utrzymać się w pandemicznej rzeczywistości?

Największe wyzwania stojące przed NGO

Z czym tak naprawdę mierzą się organizacje trzeciego sektora? Większość problemów zawiera się w jednej z trzech kategorii:

  1. Problemy z pozyskiwaniem środków na bieżące funkcjonowanie.
  2. Trudności w rekrutowaniu wolontariuszy.
  3. Utrudniona pomoc podopiecznym.

„Pandemia pokazała, jak wiele znaczą dla nas wszystkich kontakty społeczne, zwykłe spotkania ze znajomymi, rówieśnikami, rodziną” – mówi Krystyna Skrzycka, wiceprezes Fundacji „Pomóż Im”.

„Pomóż Im” ma 30-letnie doświadczenie w pracy społecznej, przede wszystkim na rzecz dzieci z chorobami nowotworowymi. Od dwunastu lat Fundacja prowadzi Białostockie Hospicjum dla Dzieci w formie domowej, opiekując się nieuleczalnie chorymi dziećmi na terenie całego województwa podlaskiego.

Dla nas jako organizacji, te kontakty społeczne były ważne jeszcze z jednego powodu. Wszelkie zbiórki w przestrzeni publicznej na rzecz podopiecznych naszego hospicjum, kwesty czy imprezy charytatywne, opierały się na relacjach społecznych” – mówi Krystyna Skrzycka. „Gdy nagle ich zabrakło, jako organizacja zostaliśmy zmuszeni do szukania alternatywnych rozwiązań. I cały czas szukamy nowych” – dodaje.

Sposoby radzenia sobie z nową rzeczywistością

Wyzwania, z jakimi borykają się organizacje, spowodowały przyjęcie różnych postaw wobec problemów. W najlepszej sytuacji znalazły się te podmioty, które przystąpiły do reorganizacji pracy i postawiły na podjęcie nowych, dotychczas niewykonywanych aktywności i metod pomocy podopiecznym.

Przykładów na konkretne działania trzeciego sektora jest wiele, dlatego omówimy jedynie trzy z nich.

Sposób 1: Reorganizacja, czyli idzie nowe

Reorganizacja może polegać na zmianach kosmetycznych lub systemowych i zawsze powinna być dopasowana do potrzeb danej organizacji. Reformą niezbędną w obecnej rzeczywistości może być:

  • zmiana grupy docelowej,
  • zmiana profilu działalności.

Wyobraźmy sobie sytuację, w której głównym obszarem działania danej organizacji jest edukacja i wychowanie, a odbiorcami działań uczniowie. Zamknięcie szkół uniemożliwia realizację większości dotychczasowych działań.

Organizacja może albo zawiesić działalność i liczyć na nadejście „lepszych czasów”, albo się przeorganizować. Wybierając drugą opcję, może rozszerzyć grupę odbiorców o nauczycieli, a profil działalności o pomoc w obszarze nauki zdalnej.

Przykładem reorganizacji jest akcja „Pomagamy Szpitalom”, organizowana m.in. przez Fundację Urtica Dzieciom. Fundacja dotychczas organizowała warsztaty i turnusy dla dzieci z chorobami nowotworowymi. Restrykcje w przemieszczaniu się i organizowaniu grupowych aktywności, skłoniły fundację do zaangażowania się w coś nowego – pomoc oddziałom onkologicznym i hematologicznym.

Sposób 2: Razem można więcej

Innym sposobem na przetrwanie organizacji jest poszukiwanie sojuszników i partnerów do wspólnej działalności (inne NGO, osoby i grupy prywatne, przedsiębiorcy, samorząd).

Wspólne działania pozwalają:

  • zwiększyć zasoby, zarówno materialne, jak i niematerialne,
  • poszerzyć zasięg organizowanych akcji i je wypromować,
  • wdrożyć systemową pomoc dla zróżnicowanych grup odbiorców lub niejednorodnych obszarów wsparcia.

Przykładem takiej współpracy jest grudniowa akcja Gdańsk Pomaga ‒ Dobra Paczka, organizowana przez Miasto Gdańsk i lokalne NGO. Celem inicjatywy było wspieranie osób starszych znajdujących się w trudnej sytuacji w związku z epidemią. Wspólnym wysiłkiem pomoc dotarła do 2500 seniorów 70+.

Sposób 3: Wykorzystanie nowoczesnych technologii

Sposobem na przetrwanie organizacji jest również (a może nawet przede wszystkim) otwarcie się na nowe technologie. Innowacje w tym obszarze można zacząć wprowadzać stopniowo, zaczynając od nowoczesnych sposobów na pozyskiwanie funduszy ‒ wykorzystując wpłatomaty charytatywne.

Wpłatomaty charytatywne są na rynku polskim nowością. Wolnostojące urządzenia umożliwiające zbieranie datków bezobsługowo i bezgotówkowo, to alternatywa dla tradycyjnych zbiórek do puszek i uzupełnienie zbiórek online.

Wpłatomaty są mobilne, można je ustawić tam, gdzie są darczyńcy. W okresie przed pandemią organizacje najczęściej decydowały się na montaż wpłatomatów na eventach, koncertach, festynach. W obecnej sytuacji, wykorzystują je w siedzibach zaprzyjaźnionych firm i przy ruchliwych ciągach komunikacyjnych.

Zbiórki prowadzone za pośrednictwem wpłatomatu to:

  • lepsze rezultaty dzięki płatnościom bezgotówkowym,
  • uniezależnienie od wolontariuszy i zbieranie datków 24/7 365 dni w roku,
  • bezpieczeństwo (urządzeń, transakcji i zbiórek z zachowaniem dystansu społecznego),
  • wygoda dla organizacji, dzięki generowanym raportom.

Fundacja „Pomóż Im” korzysta z wpłatomatów GoodWillBox by LBPro.

„Od nowoczesnych technologii nie uciekniemy. Widzimy konieczność ich implementacji, stąd pomysł na współpracę z firmą programistyczną w zakresie stworzenia interaktywnego wpłatomatu charytatywnego. Mamy nadzieję, że urządzenie zyska sympatię darczyńców” – mówi Joanna Czupryńska-Kwiatkowska, Fundraiser Fundacji. - „Na początek wpłatomat ustawiliśmy w poradni rodzinnej FcMed w Białymstoku. Planujemy, że w niedługim czasie znajdzie się w kilku innych lokalizacjach na terenie miasta” – dodaje.

GoodWillBox, oprócz podstawowych funkcji, takich jak wybór celu zbiórki i płatność bezgotówkowa, wyposażono w dwa ekrany. Jeden ekran może wyświetlać cele zbiórki, a drugi stanowić przestrzeń reklamową dla sponsorów. Wpłatomat charytatywny można kupić lub wynająć na określony czas lub akcję.

Najważniejsze: działaj!

To tylko przykładowe działania gotowe do szybkiej implementacji. Bez względu na to, jakich metod i środków użyją organizacje, ważne jest by działały i rozumiały konieczność zmian. Przyjęcie strategii przeczekania odsuwa jedynie moment podjęcia decyzji „co dalej” i przybliża do krawędzi, za którą jest już tylko rozwiązanie organizacji.

Chciałbyś dowiedzieć się więcej o wpłatomatach charytatywnych? Zastanawiasz się, czy to opcja dla Twojej organizacji? Zobacz naszą stronę www.goodwillbox.pl lub skontaktuj się z naszym przedstawicielem Marcinem Andrelczykiem tel. 532 541 882, e-mail mandrelczyk@goodwillbox.pl


Materiał powstał we współpracy z Fundacją „Pomóż Im”. Więcej o fundacji i jej podopiecznych na stronie organizacji https://pomozim.org.pl/.

źródło: ngo.pl


Pozostałe aktualności
Jasne, że Częstochowa

Redakcja portalu:
ul. Focha 19/21 pok 29 i 46
tel.+48 34 3707 480
tel.+48 34 3707 773
tel.+48 34 3707 493
pon-pt 7.30 – 17.00
redakcjapps@czestochowa.um.gov.pl
webmasterpps@czestochowa.um.gov.pl

Wydział Polityki Społecznej
Urząd Miasta Częstochowy
ul. Śląska 11/13, pok.401
42-217 Częstochowa
tel. +48 34 370 71 00 centrala UM
fax +48 34 370 71 70
tel. +48 34 370 76 31 sekretariat wydziału
ps@czestochowa.um.gov.pl