Zgłoś newsa
Zgłoś błąd
Zgłoś organizację
Kontakt
mniejsza czcionka większa czcionka wersja dla niedowidzących
pps.czestochowa.pl
KALENDARZ
Zostaw 1% w Częstochowie Zgłoś swoją organizację Baza NGO Rodzina 500+ Częstochowskie Centrum Organizacji Pozarządowych Elektroniczny Generator - konkurs ofert Elektroniczny Generator - mały granat
Światowy Dzień Konsumenta. Zadbaj o swoje bezpieczeństwo w sieci

Piękne reklamy, promocje, rabaty, gratisy – w sieci czeka na nas wiele pułapek, a kreatywność osób, które są łase na nasze oszczędności, nie zna granic. Z okazji przypadającego 15 marca Światowego Dnia Konsumenta wraz z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów podpowiadamy, na co warto uważać, co powinno wzbudzać naszą czujność i przede wszystkim – jak nie dać się oszukać. Zapraszamy!

Światowy Dzień Konsumenta to doskonała okazja do zwrócenia uwagi na kwestie bezpieczeństwa – szczególnie w sieci. Internet pełen jest pułapek i oszustów, którzy tylko czekają na nieostrożnych użytkowników. Na co warto zwrócić uwagę? Na co szczególnie uważać?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował specjalną kampanię pod hasłem „Surfuję, sprawdzam, kupuję. Bezpieczny konsument w sieci” startującą dokładnie 15 marca. Przez cały tydzień ostrzegać będą przed zagrożeniami czyhającymi w internecie – oszustwami zakupowymi, piramidami finansowymi oraz subskrypcjami-pułapkami.

Specjalny portal i wideoczaty z ekspertami

W ramach kampanii przygotowano m.in. interaktywne narzędzie edukacyjne, czyli stronę internetową konsument.edu.pl, na której znajdują się praktyczne porady i przykłady prób oszustw, a także codzienny wideoczat z ekspertami na Facebooku (od godz. 12). Eksperci będą ostrzegać m.in. przed zawieraniem umów na odległość, co często dotyczy osób starszych nabywających produkty np. na pokazach.

Wiarygodne informacje w domenach gov.pl

Oszuści są niezwykle kreatywni. Podszywają się pod oficjalne instytucje czy strony prowadzące zbiórki pieniędzy na szczytne cele. Wystarczy chwila nieuwagi, by oszuści wyłudzili pieniądze od osób, które chcą pomóc innym. Kierując się najlepszymi intencjami, nie możemy zapominać o zdrowym rozsądku i czujności. Korzystajmy ze zweryfikowanych i wiarygodnych stron internetowych – uczula minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.

W czasie pandemii koronawirusa nastąpił wysyp informacji, których autorzy powoływali się na znajomości w instytucjach państwowych. Większość z nich to klasyczne fake newsy.

Prawdziwe, rzetelne i bieżące informacje znajdują się na oficjalnych stronach internetowych instytucji takich jak Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Główny Inspektorat Sanitarny, Ministerstwo Zdrowia itp. Domeny z końcówką „gov.pl" oraz ich profile społecznościowe to wiarygodne źródła informacji.

Więcej na temat fake newsów przeczytają Państwo tutaj: https://www.gov.pl/web/koronawirus/walczymy-z-falszywymi-informacjami

Uwaga na fałszywe sms-y z „banków”

Sytuację wykorzystują też oszuści regularnie rozsyłający fałszywe wiadomości email czy sms-y dotyczące np. możliwości otrzymania dodatkowych środków na koncie. Bądźmy ostrożni, nie działajmy pod wpływem impulsu. W razie jakichkolwiek wątpliwości – zadzwońmy do banku i sprawdźmy informację u źródła. Nie dajmy się oszukać i uczulajmy naszych bliskich, szczególnie osoby starsze, które są najbardziej narażone na tego typu działania, by nie wierzyli we wszystko, co przeczytają w internecie.

źródło: Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej


Pozostałe aktualności
Jasne, że Częstochowa

Redakcja portalu:
ul. Focha 19/21 pok 29 i 46
tel.+48 34 3707 480
tel.+48 34 3707 773
tel.+48 34 3707 493
pon-pt 7.30 – 17.00
redakcjapps@czestochowa.um.gov.pl
webmasterpps@czestochowa.um.gov.pl

Wydział Polityki Społecznej
Urząd Miasta Częstochowy
ul. Śląska 11/13, pok.401
42-217 Częstochowa
tel. +48 34 370 71 00 centrala UM
fax +48 34 370 71 70
tel. +48 34 370 76 31 sekretariat wydziału
ps@czestochowa.um.gov.pl