Zgłoś newsa
Zgłoś błąd
Zgłoś organizację
Kontakt
mniejsza czcionka większa czcionka wersja dla niedowidzących
pps.czestochowa.pl
KALENDARZ
Zostaw 1% w Częstochowie Zgłoś swoją organizację Baza NGO Rodzina 500+ Częstochowskie Centrum Organizacji Pozarządowych Elektroniczny Generator - konkurs ofert Elektroniczny Generator - mały granat
35-lecie Częstochowskiego Telefonu Zaufania

W niedzielę, 13 września zakończyła się trzydniowa konferencja, zorganizowana z okazji 35-lecia Częstochowskiego Telefonu Zaufania. Jej uczestnikami byli przedstawiciele podobnych Telefonów działających w Polsce, niemieckim Pforzheim, węgierskim Szeged, ukraińskim Lwowie, a także reprezentanci instytucji i organizacji zajmujących się szeroko rozumianą pomocą. Wzięła w niej udział także m.in. prof. Grażyna Świątecka, jedna z twórczyń ruchu pomocy telefonicznej w Polsce, prezes Polskiego Towarzystwa Pomocy Telefonicznej.

Konferencję zatytułowaną Kiedy przyjemność staje się uzależnieniem rozpoczęła 11 września sesja inaugurująca w Ratuszu Miejskim. Wyróżnienia dla twórców Częstochowskiego Telefonu Zaufania - dr Ireneusza Kaflika i dr Marka Sternalskiego, a także m.in. dla długoletnich konsultantów wręczyli zastępca Prezydenta Miasta Ryszard Stefaniak i przewodniczący Rady Miasta Zdzisław Wolski. Sesję uświetnił specjalnie na tę okazję przygotowany i znakomicie przyjęty przez publiczność, trzyaktowy spektakl „Słucham, Częstochowski Telefon Zaufania” w wykonaniu koła teatralnego „Grupa pod wiszącym kotem” działającego przy VII LO im. Mikołaja Kopernika pod opieką Beaty Gendek-Barhoumi. W ramach sesji odbyło się także Forum Pomagania, do aktywnego udziału w którym zaproszono przedstawicieli instytucji i organizacji pomocowych naszego miasta. W sobotę i niedzielę uczestnicy jubileuszowej konferencji brali udział w warsztatach i wykładach, których tematyka dotyczyła m.in. uzależnień, samotności, samobójstw oraz relacji konsultant – rozmówca. Celem konferencji było utworzenie interdyscyplinarnej przestrzeni współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy konsultantami reprezentującymi różne placówki pomocy telefonicznej z kraju i zagranicy, a także pomiędzy innymi służbami świadczącymi pomoc (samorządowymi, pozarządowymi). Częstochowski Telefonu Zaufania powstał 10 maja 1980 roku. Jego twórcami są psycholog dr Ireneusz Kaflik (kierował telefonem przez 30 lat) i psychiatra dr Marek Sternalski. Wzorem były funkcjonujące już telefony m.in. w Gdańsku, Wrocławiu, a wcześniej – w Londynie. CzTZ to jedna z najstarszych instytucji pomocowych działających w Częstochowie. Każdego dnia, anonimowo konsultanci Częstochowskiego Telefonu Zaufania, od godz. 16 do 6 rano czekają na tych, którzy potrzebują wsparcia, rozmowy, informacji. Jednoosobowy dyżur trwa 14 godzin. Dzwonią osoby zagubione, samotne, uzależnione i współuzależnione, chore psychiczne, takie którym trudno poradzić sobie z własnym cierpieniem, ale także takie, które w na pozór zintegrowanym świecie chcą porozmawiać z drugim człowiekiem. CzTZ to jedna z nielicznych instytucji, która bezpośrednio, anonimowo, nieodpłatnie, przez 14 godzin na dobę, w czasie gdy inne placówki już nie pracują, udziela wskazówek, częstokroć ratując zdesperowanych przed nieprzemyślanymi krokami. Stale pracuje w nim 12-15 osób. Z roku na rok rośnie liczba rozmów. W sumie w 2014 roku było ich 4580; w 2013 - 3609. Tylko przez siedem miesięcy tego roku - od stycznia do końca lipca - konsultanci przeprowadzili już 3016 rozmów, najwięcej w lipcu - aż 572. Z tego wynika, że internet, smartfony z ich nieskończoną liczbą aplikacji nie nadążają jednak za wynalazkiem Bella. To może oznaczać, że telefon, z przygotowanym do słuchania konsultantem-dyżurnym to wciąż bardzo dobry sposób na dotarcie do tych zagubionych, samotnych, chorych, nie radzących sobie w trudnych sytuacjach, tych którzy oczekują wsparcia. Częstochowski Telefon Zaufania utrzymuje się dzięki finansowemu wsparciu miasta, działa w strukturach Ośrodka Pomocy Osobom z Problemami Alkoholowymi. Honorowy patronat nad jubileuszową konferencją objął Prezydent Miasta Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. Sesji inauguracyjnej towarzyszyła wystawa aparatów telefonicznych z których przez 35 lat korzystali konsultancji Częstochowskiego Telefonu Zaufania oraz wydawnictw publikowanych w ramach - organizowanych co 5 lat - jubileuszowych konferencji. Światowy ruch pomocy telefonicznej Twórcą idei telefonu zaufania jest anglikański pastor Chad Varah. W 1953 roku odprawiał pogrzeb 14-letniej dziewczyny, która popełniła samobójstwo. Była przekonana, że jest śmiertelnie chora - tak przestraszyła się krwi swojej pierwszej menstruacji… W pobliżu nie było nikogo, kto by jej wytłumaczył, że to naturalne zjawisko fizjologiczne. Chad Varah poczuł się winny, że nie zdołał zapobiec jej śmierci. Postanowił przeciwdziałać. Wpadł na pomysł założenia telefonu, pod który mogliby zadzwonić ludzie znajdujący się w rozpaczy i pragnący skończyć ze sobą. Dlatego hasło "reklamowe" pierwszego na świecie telefonu zaufania brzmiało: "Zanim popełnisz samobójstwo - zadzwoń". Pierwsza rozmowa, którą przeprowadził odbyła się 2 listopada 1953 r. w podziemiach londyńskiego Kościoła St. Stephen Walbrook. Telefon dzwonił przez całą dobę... Duszpasterska inicjatywa pastora Chada przyniosła efekty. Królowa angielska nagrodziła go nawet za to, że przyczynił się do spadku liczby samobójstw popełnianych w Londynie. Okazało się, że dzwonili nie tylko potencjalni samobójcy, ale najróżniejsi ludzie "zagubieni w życiu". W pierwszym telefonie zaufania dyżurowali wolontariusze. Nazwali swą grupę "Samarytanie". Naczelną zasadą ruchu jest niesienie szybkiej pomocy ludziom pogrążonym w kryzysie psychicznym. Ruch „Samarytanie” szybko znalazł zwolenników na całym świecie. Powstałe w różnych krajach placówki odpowiedniki „Samarytan” - Telefony Zaufania - są zrzeszone w International Federation of Telephonic Emergency Services (IFOTES, Międzynarodowa Organizacja Pomocy Telefonicznej). Ta międzynarodowa federacja, której siedzibą jest Genewa, istnieje od 1969 roku (od 1959 jako Centrum Informacji Służb Pomocy Telefonicznej). Do podstawowych wytycznych dla wszystkich jej członków należą absolutna dyskrecja dotycząca przeprowadzonych rozmów telefonicznych; zachowanie całkowitej anonimowości rozmówcy; szkolenie ochotników (grup dyżurujących) w celu wykształcenia w nich mistrzowskiej umiejętności słuchania; ścisłe unikanie jakiegokolwiek nacisku religijnego, politycznego i ideologicznego. Idea telefonów zaufania rozpowszechniła się bardzo szybko. Do Polski dotarła w 1966 roku za pośrednictwem profesora Tadeusza Kielanowskiego. Dzięki jego staraniom w 1967 roku pierwszy Telefon Zaufania powstał w Gdańsku. Na podobny częstochowianie czekali do 1980 roku. W Polsce telefony są zrzeszone w Polskim Towarzystwie Pomocy Telefonicznej.
SyB

Źródło: Aktualności  www.czestochowa.pl



Pozostałe aktualności
Jasne, że Częstochowa

Redakcja portalu:
ul. Focha 19/21 pok 29 i 46
tel.+48 34 3707 480
tel.+48 34 3707 773
tel.+48 34 3707 493
pon-pt 7.30 – 17.00
redakcjapps@czestochowa.um.gov.pl
webmasterpps@czestochowa.um.gov.pl

Wydział Polityki Społecznej
Urząd Miasta Częstochowy
ul. Śląska 11/13, pok.401
42-217 Częstochowa
tel. +48 34 370 71 00 centrala UM
fax +48 34 370 71 70
tel. +48 34 370 76 31 sekretariat wydziału
ps@czestochowa.um.gov.pl